ZVLÁŠTNOSTI NOUZOVÝCH PŘISTÁNÍ LETADEL
Všichni jsme se ve škole učili, že je země kulatá - chcete-li sférická.
Ač tuto otázku rozumný člověk momentálně nemůže považovat za ani jedno z Top 10 stěžejních témat -- protože máme svých starostí dost s probouzením lidí v podstatně jasnějších otázkách, které nejsou schopni pochopit -- dostala se autorovi tohoto komentáře do rukou kniha s názvem, kterému nešlo odolat, a to - "16 nouzových přistání, prokazujících plochou zemi". PDF ke stažení v angličtině na následujícím odkaze
16 Emergency Landings Proving Flat Earth
kde můžete nalézt podrobnější údaje ohledně typu letadla, času letu a vzdálenosti.
Tento příspěvek slouží pouze k vyjádření pochybností, nikoli prezentaci jakéhokoli názoru a tímto autor prosí milé astronomy, geodety a vědce z oboru sférické geometrie, aby nás uklidnili a mohli jsme nadále klidně spát s vědomím, že nám ve škole opět nelhali :-)
Autor tohoto komentáře se v této otázce nikdy nikterak nevzdělával, ale již podle názvu mu bylo jasné, že letící letadlo, pokud přistává nouzově, musí přistát co nejblíže místa, kde se momentálně nachází, zejména pak pokud má technické problémy a neletět namísto toho 1500 mil zcela mimo trasu, aby nouzově přistálo. Nouzové přistání je prioritou pro všechna nejbližší letiště!
Například železnice se řídí znalostí Archimedova tvrzení, že "nejkratší vzdáleností mezi dvěma body je přímka" kdekoli jen může - a proto je také tak pohodlná. Odhlédneme-li od vzdušných proudů -- zejména nad oceány, které mohou letovou trasu i výrazně vychýlit, protože výrazně napomáhají rychlosti letu (například let Qantas QF64 z Johannesburgu do Sydney) -- normální letecká trasa by měla sledovat co nejpřímější linii.
Proč tolik pilotů na skrytou kameru tvrdí, že je země placatá? Neměli by o tom něco vědět právě oni?
Každý ze 16ti případů je v knize ilustrován jak tím, jak to vypadá flight trackeru rovnou v letadle, nebo na atlasu, či na Google, tak i tím, jak to vypadá na Gleasonově mapě ploché země z roku 1892, která určitě není dokonalá, ale je až děsivé, jak na ní místa nouzových přistání leží na přímce mezi místem odletu a destinací.
My si popíšeme jen 12 nejkřiklavějších a jeden bonusový, který přímou linii mapy ploché země nesleduje a uvedeme si autorovo vysvětlení proč.
------------------------------
LET CHINA AIRLINES 008 Z TAIWANU DO LOS ANGELES
Poté, co žena porodila na palubě, byl nucen pilot nouzově přistát v Anchorage na Aljašce.
Obr 1: Google vs Gleasonova mapa ploché země
Obr 2: Ilustrace podobného letu San Francisco - Tokyo - to, co vidíte na monitoru v letadle. Anchorage vidíte daleko nahoře.
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.2:
LUFTHANSA LET LH534 Z BOGOTY DO FRANKFURTU
Žena na palubě porodila a, stejně jako u letu China Airlines 008, na palubě nebyl přítomen žádný lékař. Letadlo tedy nouzově přistálo v Manchesteru (Anglie).
Obr 3: Google vs Gleasonova mapa ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.3:
LET CATHAY PACIFIC CX884 Z HONG KONGU DO LOS ANGELES
Nouzové přistání kvůli technickým potížím s chladícím ventilátorem na vojenské základně na Aleutském souostroví (Aleutian Islands) na Aljašce.
Obr 4: Flight tracker stejného letu, který vám ukazují v letadle vs Gleasonova mapa ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.4:
LET QATAR AIRWAYS QR725 Z CHICAGA DO DOHÁ
Poté, co arabský chlapec upadl do komatu letadlo nouzově přistálo v Moskvě.
Obr 5: Srovnání letu na atlasové mapě a Gleasonově mapě ploché země.
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.5:
LET AIR FRANCE AF116 Z PAŘÍŽE DO ŠANGHAJE
Odkaz na událost
Po technických potížích bylo letadlo nuceno nouzově přistát v Irkutsku na Sibiři poté, co se na palubě objevil kouř a hořký zápach. Zajímavé je, že cestující tam museli strávit tři dny, protože i náhradní letadlo mělo technické potíže.
Obr 6: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.6:
LET EMIRATES EK225 ZE SAN FRANCISCA DO DUBAJE (délka 15h50 min - jeden z nejdelších letů Emirátů, Airbus A380)
Poté, co se udělalo 70-ti letému pasažérovi indické národnosti velmi nevolno, letadlo nouzově přistálo v Moskvě.
Obr 7: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.7:
LET PIA PK785 Z ISLAMABÁDU DO LONDÝNA
Poté, co měl pasažér infarkt bylo letadlo nuceno nouzově přistát v Moskvě. Pokud by sledovalo projektovanou trasu (obrázek 8 níže z letového radaru), pak by mělo mít možnost provést nouzové přistání v Polsku, Německu, nebo západní Ukrajině.
Obr 8: Záznam letu PK785 na letovém radaru - plánovaná trasa vs skutečnost
Obr 9: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.8:
LET LUFTHANSA LF727 ZE ŠANGHAJE DO MNICHOVA
Z důvodu úmrtí devítileté holčičky za letu bylo letadlo nuceno nouzově přistát v Krasnojarsku na letišti Yemelyanovo.
Obr 10: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.9:
LET AMERICAN AIRLINES AA263 Z DALASU DO PEKINGU
Z důvodu zdravotní indispozice bylo nejdříve oznámeno, že letadlo nouzově přistane v Edmontonu, ale nakonec nouzově přistálo v Calgary.
Obr 11: Google vs Gleasonova mapa ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.10:
LET KOREAN AIR KE-38 Z CHICAGA DO SOULU
Poté, co byl pilot nucen vypnout levý motor, HODINU DRIFTOVALO, aby nakonec nouzově přistálo v ruském Anadyru na Čukotce. Asi netřeba dodávat, že driftující letadlo letí podstatně pomaleji, než když jsou oba motory v provozu.
Obr 12: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.11:
LET SWISS INTERNATIONAL LX040 Z CURYCHU DO LOS ANGELES
Z důvodu nefunkčnosti jednoho z motorů bylo letadlo nuceno nouzově přistát v Iqualuit v Kanadě.
Obr 13: Srovnání atlasové mapy s Gleasonovou mapou ploché země
------------------------------
LET CHINA AIRLINES 006 Z TAIPEI DO LOS ANGELES
Z důvodu selhání čtvrtého motoru bylo letadlo nuceno nouzově přistát v San Franciscu. Podle knihy "16 nouzových přistání, prokazujících plochou zemi" některé zprávy hovoří o silných turbulencích, jiné o selhání motoru z důvodu nasátí vulkanického popela. Pokud by letadlo letělo nad Pacifikem, jak by v modelu sférické země mělo, je zde problém, že v Pacifiku nejsou sopky.
Obr 14: Proč letadlo letělo nouzově přistát 350 mil na sever?
-----------------------------
NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ Č.13:
LET QANTAS QF64 Z JOHANNESBURGU DO SYDNEY
Když cestující ztratila na palubě vědomí, byl pilot nucen nouzově přistát v australském Perthu. Tento let sleduje trajektorii, která by byla na sférické zemi.
Autor toto však vysvětluje přítomností intenzívních vzdušných proudů -- v tomto případě údajně vzdušný proud, který přidává až 400 km/h k rychlosti letadla -- na jižním oblouku, a proto ho v případě tohoto dlouhého letu má cenu využít i za cenu ještě delší trasy, než by byla přímka na Gleasonově modelu ploché země.
Pro plný obrázek o autorově argumentaci je nutno kapitolu přečíst celou. Viz 16 Emergency Landings Proving Flat Earth
Citace z knihy, str. 67
Let Qantas QF64 je pravidelný let z Johannesburgu v Jižní Africe do Sydney v Austrálii. Typ letadla je Boeing 747-400, který létá ve výšce 33 000 stop rychlostí 570 mph = 912 km/h.
Málokdo ví, že kolem Země krouží tryskové proudy s rychlostí až 400 km/h. Existují polární tryskové proudy a subtropické tryskové proudy. Piloti o nich vědí a na těchto tryskových proudech létají. Přidávají na rychlosti letadla, aniž by způsobily jakékoli poškození jeho trupu. Ve skutečnosti jsou tyto tryskové proudy velmi podobné chodícím dopravním pásům, které se nacházejí na letištích, v obchodních centrech a dokonce i v některých městech po celé zemi. Když si stoupnete na pás a jen tak na něm stojíte, pohybujete se rychlostí pohybu pásu. Pokud po něm však jdete ve stejném směru, vaše rychlost chůze se exponenciálně zvýší.
------------------------------
PŘÍLOHY:
Příloha 1: Gleasonova nová standardní mapa světa z roku 1892
Kdyby si ty trasy zobrazil na Google Earth, tak by v tom žádné záhady nenašel....
OdpovědětVymazat